W przypadku opon samochodowych istotą jest między innymi stan bieżnika. Od niego to zależy, czy możemy pozostać dopuszczeni do jazdy pojazdem. Jeśli bieżnik jest niezwykle starty w zasadzie mówimy, iż pojazd jeździ na „łysych oponach”. Wówczas auto nie powinno wyjeżdżać na drogę, bo stwarza niebezpieczeństwo również dla innych kierowców, jak oraz dla samego siebie.
Toteż w przypadku startego bieżnika należy wymienić opony na nowe. Co prawda tak zwany „niedzielny kierowca” nie zna tego problemu, ponieważ sporadycznie użytkuje swój pojazd, niemniej jednak są sytuacje, gdzie oraz on jest wymuszony do zmiany opon. Do perfekcji bo wiemy, iż ogumienie ma obowiązek być zmieniane przynajmniej raz do roku – mobilna wulkanizacja Szczecin. Ze względu na nawierzchnie oraz temperatury rozróżniamy opony na sezon letni (obejmujący też wiosnę) i zimowy (z jesienią włączywszy). W owym czasie to wypada wymienić opony, ale każda bardziej zorientowana postać będzie wiedzieć, że nie jest to niezbędność, gdyż możemy nabyć tak zwane opony całoroczne.
Jesteśmy w stanie niemniej jednak mieć komplet opon letnich oraz zimowych oraz jeżeli odpowiednio eksploatujemy własny pojazd, zamiast co roku kupować pionierskie jesteśmy w stanie je zmieniać, dotąd do póki nie stracą swej przyczepności. Co ważne mamy kilka rodzajów bieżnika w zależności od tego po jakiej powierzchni będzie poruszał się samochód. Może to być albowiem jazda terenowa po drogach gruntowych, gdzie wtedy opony mają bieżnik gruby, wypukły oraz głęboki. Kiedy podróżujemy po miejskich ulicach oraz autostradach optymalne są opony bieżnikowane drobnymi i stosunkowo płaskimi rowkami, a w przypadku powierzchni pośredniej pomiędzy terenową, a uliczną najporządniej sprawdza się bieżnik o rowkach przeciętnej głębokości.